Cisza i spokój: uważność w ruchu

Cisza i spokój: uważność w ruchu

„… gdy umiesz oddychać wystarczająco głęboko, żeby wiedzieć, co czujesz w ciele, nie musisz go opuszczać”.

Mark Wolynn

Nasze ciało jest mądre. Te słowa usłyszycie pewnie ode mnie wielokrotnie. Lubię myśleć o ciele jak o domu, w którym nosimy cały nasz świat: emocje, doświadczenia, relacje, oddech, myśli, ból, przyjemność i odprężenie. Ciało przez cały czas opowiada nam różne swoje historie: o granicach i potrzebie ich poszanowania, o rytmie, w jakim lubi poruszać się w różnych momentach dnia (i życia), o potrzebie odpoczynku lub zabawy, o potrzebie wody, radości, spokoju, tańca, o tym wreszcie, że chce być zatroszczone, zauważone. Wystarczy uważnie posłuchać.

Uważność w ruchu to jedna z form praktyki uważności, która w szczególnie piękny sposób zaprasza ciało do współpracy, do obecności. Ruch, który odbywa się w pełnej ciszy, w spokojnym, niespiesznym tempie, z pełną uwagą na rytm oddechu, pozwala z łagodnością i szacunkiem, bez oceny obserwować odczucia płynące z ciała, zauważać je i przyjmować z ciekawością i akceptacją ich zmienność i różnorodność.

Zapraszam Was na zajęcia, podczas których zaprosimy nasze ciało do praktyki uważnego chodzenia, do powolnego i przyjemnego rozciągania i rozgrzania, do bardzo świadomego i niespiesznego wykonania prostych asan jogi i fragmentów form tai chi. Wszystkim ruchom towarzyszyć będą momenty zatrzymania i zaciekawienia tym, jak czuje się nasze ciało w tej chwili (czy jest mu dobrze, czy potrzebuje przerwy, czy naruszamy jego granice, czy czujemy w nim ból, czy komfort), jak płynie nasz oddech, jak bije serce. Spotkania kończyć będziemy krótką medytacją (z uwagą na oddech, myśli lub dźwięki).

Uważny ruch (jak i pozostałe formy praktykowania uważności) pozwalają m.in. wyciszyć umysł i uspokoić bieg myśli, wspierają procesy koncentracji i uwagi, ale i wzmacniają te obszary mózgu, dzięki którym jesteśmy empatyczni i życzliwi dla siebie i świata.

Na zajęcia zapraszam tych z Was, którzy mają ochotę rozpocząć lub zakończyć dzień w ciszy, odprężyć się, podarować sobie godzinę uważnej obecności, dbając jednocześnie o spokój umysłu i dobre samopoczucie ciała. O swój dom.

Proponowane ćwiczenia mogą ucieszyć zarówno osoby na co dzień aktywne i mocne, szukające wyciszenia i balansu, jak i poszukujących spokojnych form ruchowych seniorki i seniorów.

Maria Sitarska

O prowadzącej: jestem psycholożką i psychoterapeutką pracującą w nurcie systemowym (oznacza to, że na co dzień zajmuję się szukaniem w ludziach skarbów, źródeł mocy i siły). Od kilku lat praktykuję uważność (formalnie – medytując, jak i starając się zapraszać uważność do codzienności), współprowadzę również z Agnieszką Pawłowską 8-tygodniowe kursy redukcji stresu w oparciu o metodę uważności. Spotykam się z seniorkami i seniorami podczas zajęć warsztatowych na uniwersytecie trzeciego wieku (i przy wielu innych pięknych okazjach) i współprowadzę portal opsychologii.pl, prowadzę warsztaty rozwojowe. Przez klika lat praktykowałam ashtanga yogę, ale od jakiegoś czasu moje ciało woli tai chi. A moje ciało jest mądre.

Grupa poranna: piątki, godz. 8.00-9.00. Pierwsze zajęcia: 9 marca 2018

Grupa wieczorna: środy, godz. 18.00-19.00. Pierwsze zajęcia: 4 kwietnia 2018

Miejsce: Szkoła Tai Chi JADEIT, ul. Bastionowa 47

Koszt: pojedyncze zajęcia: 20 zł; 4 spotkania w miesiącu: 70 zł

Zgłoszenia: mariasitarska@opsychologii.pl; 608 27 72 95

Konsultacje w zakresie ruchu: Paweł Robaszkiewicz, nauczyciel tai chi
Konsultacje w temacie uważności: Agnieszka Pawłowska, nauczycielka uważności (MBSR – redukcja stresu poprzez medytację uważności).